Akira

si anime...

Akira

Postby Engineered » 25 Dec 2010, 21:51

Cred că Akira e ultima manga pe care am încercat să o citesc pentru multă vreme și am abandonat-o pe la jumătatea drumului. Era ceva ciudat în ea, ceva ce atunci nu cred că puteam descrie foarte bine. Luam mai mult să fie citită, era un pic mai ambiguă decât celelalte, nu la fel de ușor de înțels și un pic prea stranie în ciuda stilului un pic învechit. Cred că acum pot să zic ce o face să fie altfel și chiar una dintre benzile desenate revoluționare ale anilor 80, alături de Watchmen al lui Moore și Gibbons sau L’Incal de Jodorovski și Moebius.

Akira are loc, acum cel puțin, nu într-un viitor nu foarte SF, ci în viziunile futuriste ale deceniilor trecute. Este murdară și suprapopulată, aproape ciberpunk, dar lipsește puternic partea de ciber. Găști de delicvenți juvenili asaltează străzile Tokyoului, iar orașul îi atacă la rândul lui prin profesori ignoranți și violenți, prin condițiile în care sunt obligați să trăiască, prin tirania și habotnicismul adulților. Apar lasere și roboți și arme biologice, dar sunt utilizare minimal și, dacă se poate spune, cu oarece veridicitate. Adevărata realitate stă în experiențele personajelor. În adolescenții lipsiți de istorie și de viitor, ce găsesc scăparea din izlorarea lor spirituală doar prin violență și droguri. Akira este o poveste personală și a prezentului. Nu are nimic speculativ în ea, căci ceea ce face Otomo se întâmplă deja, de generații întregi, iar cadrul un pic SF nu face decât să confere o atemporalitate mesajului. La baza poveștii stă lipsa unui fond în care tânărul să se poată dezvolta și lipsa perspectivei unui viitor, pentru că așa cum spunea și Gibson, viitorul are deja loc și nu e specataculos, glorios, nobil, ci mizer și îmbâcsit.

Iar totul a început cu un copil care ar fi putut distruge lumea: Akira. De fapt nimic nu a început și nimic nu s-a terminat cu Akira. Nu despre el este vorba. Acțiunea nu urmărește pe nimeni în mod special, chiar dacă se oprește camera un pic mai mult asupra lui Kaneda și Tetsuo, doi delicvenți care ajung să fie implicați în niște evenimente cam vaste și bizare pentru a le descrie fidel. Intriga este complexă și implică fronturi revoluționare susținute de partide în opoziție asociate unor grupări mistice, diferite grupări militare, experimente științifice susținute timp de decenii și mutații grăbite în genomul uman. Aproape fiecare personaj are în spate o motivație pentru acțiunile sale și sunt motivații justificabile, raportabile, cu care putem foarte ușor empatiza. Rivalitate între colegi sau camarazi, loialitate, avariție, pur și simplu teamă sau rebeliune adolescentină. Iar cel mai bun lucru e că nu nu sunt exagerate, mult prea evidențiate. Un panou în care un soldat varsă sake peste locul unde i-a murit prietenul, o scurtă conversație plină de tensiune între doi tineri care au trecut prin prea multe, dar împreună.
Povestea se dezvoltă și crește neîncetat, începând cu problemele celor doi ”protagoniști” în cadrul școlii, cu rivalitatea în interiorul găștii asupra poziției de lider.

Însă după ce Tetsuo capătă puteri psihice și își scapă din control frustrările, lucrurile se schimbă iremediabil. Kaneda ajunge să se alăture unei grupări antiguvernamentale, mai mult din cauza unei fete, Kei, ce speră să folosească împotriva guvernului informații despre experimentele care par să se lege de noile abilități ale lui Testuo. Într-un final sunt răpiți de armată, mai de grabă culeși după o furioasă luptă de stradă, iar în art li se dezvăluie că drogurile pe care gașca lui Kaneda și mai ales Testuo le ingerează fără prea multe griji sunt de natură militară. Și chiar mai mult, ele stau la baza capacităților supraomenești ale lui Tetsuo. Iar de aici povestea capătă numeroase fire narative, Tetsuo suferă câteva transfigurări, Tokyo este distrus încă o dată tot de Akira, iar în final, din ruinele sale și prin determinarea tinerilor supraviețuitori ia naștere noul Imperiu al Tokyului. În cadrul benzii se încearcă numeroase genuri narative, de la bildungsroman la horror, cu secvențe ce amintesc de Împăratul Muștelor. E ceva cu adevărat spectaculos ce se realizează aici.

Katsuhiro are o rară economie în construcția benzii. Fiecare pagină e utilizată la potențialul ei maxim, iar nicio secvență nu lasă mai puțin impact decât ar putea altfel să lase, niciun cuvânt nu e în plus. Nu se oprește pasul frenetic și continuu din ce în ce mai haotic pentru a ni se adânci explicațiile frugale ce ne sunt aduse. Nu se poartă conversații lungi înaintea celor două confruntări majore pentru a se clarifica pozițiile filosofice ale celor implicați. Iar treaba asta îmi place mult de tot, pentru că puținul conținut informațional adus este corent și logic, iar de la el se poate extrapola foarte ușor o întreagă lume de posibilități. Akira nu te lasă în gol ci își alimentează misterele.

Îmi imaginez că se înțelege detaliul aproape fotorealistic al fundalurilor, dar mascarea se realizează atât de bine, iar orașul se conturează cu atât de multă atenție încât poate că nu devine un personaj de sine stătător, dar în mod cert este un exponent al stării personajelor. Și fără toată lumea construită în spatele acțiunii, povestea nu ar fi nici pe departe la fel de puternică. Mimica personajelor este variată, limbajul corporal expresiv și toate cu o utilizare redusă a exagerărilor ce mai apar din când în când în benzile de genul acesta.

Cred că trebuie să vorbesc un pic și despre adaptările la care a fost supusă bandă, mai ales pentru a vă arăta cât de mult impact a avut asupra lumii benzii desenate și nu numai. Nu a fost prima manga publicată în afara Japoniei, dar oricum, consumul de benzi de genul acesta a fost redus până în anii 80, poate chiar 90, mai ales în SUA. Iar când Marvel a ales să o publice, a făcut niște compromisuri, pentru puriști poate chiar niște sacrilegii. A colorat-o, a simetrizat imaginile și în traducere a făcut câteva localizări ale unor expresii și nume. Și astfel s-a creat o fiară un pic diferită, dar nu cred că inferioară. Coloratul a fost realizat digital la cererea și sub supravegherea lui Katsuhiro. Iar ediția asta a făcut foarte multe lucruri, așă că dacă nu sunteți de acord cu schimbările, măcar luați în calcul faptul că a introdus unei întregi populații ideea de manga și că probabil acum nu mai stăteau să devină cele mai bine vândute benzi desenate, detronându-le pe cele cu supereroi în SUA. De aici au pornit noi mișcări în modul cum se colorează benzile desenate americane și mai târziu desenează. Artiști excelenți precum Frank Quitley sau Kyle Baker au ajuns să renege hârtia, preferând în schimb ecranul. Evident că nu e meritul doar al lui Akira, însă și-a adus aportul și mai mult, a creat un etalon în folosirea noilor tehnologii. Ceea ce e foarte interesant dacă ținem seama de tematica benzii.

Și animele este un caz interesant, pe de-o parte pentru că la fel, a introdus un nou stil de animație în cultura americană, dar și europeană, acesta din urmă îmbrățișând mult mai repede stilul, atât în ceea ce privește banda desenată, dar și desenele animate. Akira, animația, s-a făcut responsabilă de mântuirea japanimației în ochii lumii, prezentânt o feerie vizuală, intensă, puternică, incredibil de bine executată. Mișcările personajelor se realizează cu fluiditate înconujurate de o lume complexă, bizară și în continuă schimbare. E un deliciu ocular. Și asta spune lui Katsuhiro Otomo că vroia să și facă. Este un haos, mult mai mult decât banda, însă este unul ce te invită să-l privești și să-l contempli. Doar că realizând spectacolul acesta, pierde destul de mult din coerența poveștii și în final din mesajul ei. Cu toate astea, se foarte merită.

Akira este un îndemn la revoluție î n tot ce atinge, un strigăt la revoltă pentru toți cei ce-l citesc sau aud, dar și un elogiu al vechilor valori, al vechii lumii, dar care trebuie să lase loc unei noi generații care din ruinele ei, din oasele vechilor urași și din mocirla vechilor culturi să construiască ceva nou și măreț.
User avatar
Engineered
 
Posts: 353
Joined: 03 May 2010, 00:16

Return to Manga

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron